Selasa, Ogos 17, 2010

DIDIK ANAK-ANAK MELALUI KEBERKATAN RAMADAN

DIDIK ANAK-ANAK MELALUI KEBERKATAN RAMADAN

Pertamanya, Islam mewajibkan bapa memberikan nafkah kepada anak dari sumber halal dan baik. Oleh itu, bapa mesti memastikan pekerjaan yang dilakukan adalah halal serta dilakukan dengan bersih dan amanah. Bapa yang mencari rezeki juga mesti menjauhi pekerjaan syubahat atau ada unsur keraguan, penipuan dan penyelewengan. Hasil daripada rezeki halal akan menumbuhkan jasad anak yang mudah dibentuk dan dididik.

Kewajipan kedua ialah menjaga kesihatan anak dengan memberikan makanan berkhasiat dan mengubati penyakit mereka.

Ketiga, ibu bapa wajib mendidik anak menjauhi perkara yang boleh membawa kepada kemudaratan atau penyakit dengan mengetahui cara menjaga kebersihan, memilih makanan dan persekitaran sihat. Ibu bapa juga berkewajipan menggalakkan anak bersukan atau riadah untuk kesihatan badan.

Dalam memberikan pendidikan mental, ibu bapa hendaklah memberikan pendidikan seimbang sejak kecil lagi. Ilmu fardu ain dan kifayah hendaklah diberikan sejak anak berusia lima atau enam tahun.

Kenalkan juga anak dengan kehebatan perjuangan Rasulullah saw, tamadun Islam dan kehebatan tokoh Islam, agar mereka tidak memandang Islam sebagai agama yang sempit. Malah mereka patut tahu bahawa Islam adalah cara hidup yang sebenar dan terbaik.

Sekiranya mereka memiliki keimanan mantap dan mengetahui perancangan musuh Islam, insya-Allah mereka akan terselamat daripada gejala sosial dan keruntuhan akhlak. Apatah lagi keruntuhan aqidah. Di samping itu, untuk menjana kehebatan minda anak-anak mesti diajar mencintai Rasulullah saw dan al Quran. Kecintaan kepada rasul dan al-Quran akan menjadikan seseorang mencintai ilmu. Ini kerana al Quran adalah sumber segala ilmu dan Rasulullah saw adalah pengasas kepada tamadun ilmu sebenar.





MENDIDIK ANAK DENGAN RAMADAN

1. Menyampaikan Salam Ramadhan
Ucapan selamat menyambut Ramadhan, selain dari menghantar SMS kepada kenalan, juga boleh dipraktikkan dengan anak-anak dengan membuat kad ucapan Ramadhan bersama mereka, dan menggalakkan mereka mengucapkan salam Ramadhan kepada datuk nenek dan saudara-mara melalui telefon.

2. Latih mereka berpuasa
Ada hari2 yang saya tidak memasak untuk mereka (tapi tetap bagi susu badan), dan memberitahu mereka tentang puasa. Anak sekecil Fahry mungkin tidak tahu meminta makanan tapi berikan mereka motivasi bahawa saat2 yang paling menggembirakan ialah bila kita berbuka puasa, sebagaimana hadis Rasulullah SAW “Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya”.
Bila anak sudah pandai berkata-kata dan mengeluh “Lapar…” seperti Hafiy, ceritakan padanya tentang hikmah puasa, dan bagaimana anak-anak yang kebuluran tidak ada makanan tapi mereka sabar. (Walau bagaimanapun jangan paksa jika mereka tak tahan).

3. Membuat Lapbook atau Buku Kecil Ramadhan
Bersama2 membuat lapbook yang mengumpulkan kepentingan, hukum2 dan hikmah Ramadhan yang menarik agar anak2 berasa seronok membuat dan melaksanakan isinya.

4. Melukis dan Mewarna Poster Ramadhan
Bersama-sama melukis dan mewarna poster tentang Ramadhan dengan berbagai-bagai tema, contohnya, awal Ramadhan rahmat, pertengahan maghfirah dan akhirnya pembebasan dari neraka; lailatulqadar; dan sebagainya.
Membawa Anak-anak ke Masjid
Bukanlah semata2 untuk menunaikan solat terawih, kerana kita boleh membuatnya di rumah. Tapi sebagai pengenalan kepada masjid dan institusinya, berkenalan dengan kawan baru, berjemaah dan sebagainya, seterusnya menanam semangat cintakan masjid di hati anak2.
Menggalakkan Anak-anak Membuat Kebaikan
Tunjukkan mereka tentang perbuatan2 baik, jauhi mengumpat, banyakkan sedekah, mengaji Quran, menghadiri majlis ilmu, bersilaturrahim dan sebagainya.
Memberi Hadiah Sempena Ramadhan
Bukan saja upah puasa, tapi hadiah apabila tibanya bulan Ramadhan, agar mereka berasa seronok dengan kedatangan bulan ini, dan kaitkan hadiah dari kita dengan hadiah dari Allah yang mengiringi bulan ini. “Kalau suka hadiah dari Mommy, hadiah dari Allah laaagi best tau”. Hadiah tak perlu benda2 yang unik, cukuplah sepasang baju raya yang pasti membuat mereka gembira.
Bercerita Tentang Hikmah dan Peristiwa Penting
Mungkin anak2 tertanya2 kenapa istimewa sangat bulan ini. Ceritakan kepada mereka tentang turunnya al-Quran, lailatul qadar, Perang Badar dan sebagainya. Jadikan cerita2 kita menarik dan bermotivasi untuk mereka terus meraikan Ramadhan, sekaligus memotivasikan kita untuk mengisi Ramadhan dengan sepenuhnya.
Bersama Menggali Ilmu Untuk Menghentikan Amalan-Amalan Baik Tapi ‘Serong’ di Bulan Ramadhan
Mungkin kita tak sedar, dan mungkin kita rasa kita dah buat yang terbaik tapi sebenarnya kita masih kurang betul, mungkin sebab kurang ilmu. Antara perkara yang selalu orang pandang remeh ialah:-
• Tidak menerangkan tentang uzur syarie kepada anak2. Ada yang malas nak terangkan kenapa orang perempuan tidak puasa.
• Memandang remeh tentang rukhsah puasa dan menganggap mereka yang mengambil rukhsah sebagai ‘malas’ dan tak kuat iman. Kita harus berlapang dada dalam hal ni kerana rukhsah juga amalan Rasulullah SAW.
• Tidak suka pada majlis ilmu antara rakaat2 terawikh kerana mengganggu kelancaran jemaah yang nak solat 21 rakaat. Ingatlah solat terawih itu sunat, tapi metuntut ilmu wajib. Yang wajib itu lebih utama.
Jadi, untuk menghentikan kekeliruan ini, bersama2lah kita dengan anak2 menggali dan menghadam ilmu2 tentang agama kita sendiri, supaya kekeliruan kita terhenti setakat ini dan anak2 kita mendapat pemahaman yang lebih jelas tentang Islam. Ilmu ni boleh didapati melalui pembacaan, menghadiri majlis2 ilmu dan bertanya pada yang pakar.
Maka apabila tibanya Aidilfitri, tidaklah ia menjadi sambutan ‘adat’ semata2 sebaliknya benar2 perayaan dan ‘upah’ setelah melaui Ramadhan yang penuh dengan dugaan, kesabaran dan sebagainya. Berikan semangat ‘berbaloi sambut raya bila amalan berganda2 di bulan Ramadhan’ kepada anak2 kita, daripada menunggu2 bila nak raya walhal puasa cuma sekadar lapar dan dahaga saja.
Kemudian, ajari mereka tentang perkara2 sunat tentang perayaan yang disyariatkan ni.
1. Mandi sunat Aidilfitri – bukan sekadar mandi tapi berniat mandi sunat Aidilfitri dan mendapat pahala dengannya.
2. Memakai baju yang cantik dan bau-bauan – Rasulullah memakai jubah tercantik semasa pegi solat Aidilfitri. Baju cantik tak semestinya baju baru. Bila menganggap beraya semua kena baru, jadilah bagi golongan kurang kemampuan terasa ‘tak dapat beraya sebab tak ada pakaian baru’. Salah tu, Aidilfitri adalah perayaan besar yang disyariatkan pada kita dan merayakannya bukan kena ada baju baru.
3. Makan sedikit sebelum keluar solat HariRaya – Rasulullah menjamah sedikit kurma sebelum keluar bersolat.
4. Beramai-ramai ke masjid – Pada zaman Rasulullah SAW, walaupun wanita haid dan budak2 kecil, digalakkan ke masjid untuk beramai2 meraikan Aidilfitri. Walaupun tak boleh solat tapi bersama2 dengan orang lain untuk menyaksikan perayaan agung ni.
5. Pergi dan pulang ke masjid menggunakan jalan berbeza – Supaya kita boleh menziarahi sanak saudara dan jiran tetangga dalam perjalanan balik. Kalau lalui jalan sama pun, ‘beza’nya ialah masa pergi ktia terus ke masjid, bila balik ktia singgah menyinggah untuk beraya.
6. Saling mengucapkan selamat hari raya – Amalan pada zaman Rasulullah ialah saling mengucapkan “Semoga Allah menerima amalan Ramadan kamu”.
7. Bertakbir raya – Rasulullah SAW bertakbir raya semasa keluar dari rumah hinggalah sampai ke masjid tempat solat raya.
Bagi ibubapa dan orang yang mampu, pemberian duit raya kepada kanak2 adalah digalakkan dan tidak dianggap membazir, kerana dengan pemberian tu kanak2 berasa gembira. Besar pahalanya bila kita gembirakan dan muliakan kanak2, kerana Rasulullah juga muliakan kanak2. Untuk anak2 kita ni, patutlah dipupuk dalam diri mereka perasaan bersyukur bila dapat banyak duit raya dan berlapang dada bila tak dapat, dan tidak membanding2kan “orang ni bagi banyak”, “orang tu bagi sikit” atau “aku dapat banyak, “Dia dapat sikit”.
• Latih mereka agar jangan membazir. Baju raya biarlah yang boleh dipakai lain kali pula, bukan hari raya saja. Tahun depan dah tak muat kan.
• Didik mereka agar tidak terlalu gembira dengan keberadaan mereka dan mengejek orang lain yang tiada, cthnya tak ada baju baru.
• Galakkan semangat setiakawan dan kejiranan bila sama2 keluar beraya.
• Tunjukkan tauladan pada mereka bahawa pergi beraya bukan nak kutip duit raya tapi nak berukhwah dan bermaaf-maafan.
• Beritahu mereka agar berpada2 dan berhati2 bila keluar beraya. Kunjungi rumah2 yang dikenali, bersama2 kawan2 yang dikenali sahaja.
• Bawa mereka menziarahi pusara dan membaca Yaasin serta ingatkan mereka tentang kematian.
• Ceritakan tentang hikmah 1 Syawal yang bukanlah semata2 untuk beraya sakan dan balas dendam lepas puasa sebulan.
• Asuh mereka agar terus memuliakan Ramadhan dan meraikan Syawal.
Semoga raya kita benar2 satu tanda kemenangan ke atas hawa nafsu, jangan pula kita dan anak2 kalah pada hawa nafsu dek kerana ghairah beraya
**Jika anda ada tips dan pengalaman menarik sempena Ramadhan dan Syawal, sertailah gievaway ni

Tiada ulasan: